چرایی وقوع انقلاب اسلامی؛ متفکران و نخبگان سیاسی جهان را به چالش کشید
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۹۶۶۷۸۰
پیروزی انقلاب اسلامی در ایران و اندیشه و آرمانی که امروز به نام آرمان انقلاب اسلامی در ذهن ایرانیان نقش بسته ثمره مجاهدت ها، فداکاری ها و رشادت های مردم ایران به رهبری امام خمینی(ره) در مبارزه با استبداد پهلوی است که بهای آن را با خون خود، شکنجه و تبعید پرداخته اند. پیروزی ملت آزادی خواه ایران به رهبری امام خمینی(ره) پایانی بر بیش از نیم سده حکومت مستبد و ناکارآمد رژیم پهلوی و حاکمیت ۲ هزار و ۵۰۰ ساله شاهنشاهی در کشور بود که با اتحاد و یکدلی ملت ایران اینگونه شعار «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» در سراسر کشور طنین انداز شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
پژوهشگر گروه اطلاع رسانی ایرنا به مناسبت چهل و دومین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی به گفت و گو با سیدمحسن میرحسینی کارشناس و تحلیلگر سیاسی و مدیر گروه حقوق و علوم سیاسی پرداخت.
**ایرنا: از کلیت انقلاب اسلامی چه تعریفی می شود؟
*** میرحسینی: کلمه انقلاب در لغت به معنی واژگون شدن، تحول یافتن و تبدیل شدن به کار می رود و در ابتدا در علم اخترشناسی به معنای تغییر فصول از آن یاد می شد که سپس وارد حوزه های علوم اجتماعی و علوم سیاسی شد و به تحولات سیاسی و اجتماعی که باعث زوال یک دولت یا جامعه و ظهور دولت و جامعه نوین می گردد، اطلاق شد. حال این دگرگونی ها بر اساس صفاتی که به آنها داده می شود، می توانند مختلف باشند؛ مانند انقلاب صنعتی یا سوسیالیستی یا بورژوایی یا علمی یا پزشکی و ... صفت اسلامی نیز یکی از صفاتی است که به انقلاب داده می شود و واژه «انقلاب اسلامی» یعنی انقلابی که مؤلفه ها و زیربنای آن از نظام اسلام گرفته شده و قوام می یابد. پس کلیت انقلاب اسلامی یعنی زیر و رو کردن نظام سابق که مورد خشم یک ملت قرار گرفته و جایگزینی آن با نظام سیاسی که زیربنای آن احکام و فرامین اسلام است.
**ایرنا: تشکیل دولت اسلامی در سده بیستم خودبهخود حرکتی در مسلمانها ایجاد کرده است که اگر سیاسی به آن فکر کنیم، میگوییم در میان همه مسلمانها حس مطالبه قدرت پدید آمده است؛ در این خصوص توضیح دهید؟
*** میرحسینی: برای مدت ها در جهان اسلام به خصوص در حوزه اندیشه اهل تسنن رخوتی در خصوص بحث تشکیل حکومت که ناشی از حوزه وسیع تر آن یعنی اندیشه مداخله دین در سیاست بود رخ داد و در بیان اندیشه اسلام تنها به حوزه درونی فرد و زندگی فردی بسنده شد و حوزه زندگی سیاسی افراد در قالب دخالت در سرنوشت خود و تشکیل حکومت مغفول ماند اما اندیشه های امام(ره) که دخالت در سیاست را نه تنها خلاف نص صریح متون اسلامی نمی دانستند، بلکه دخالت در سیاست را از لوازم ضروری زندگی مسلمانان نام بردند، باعث شد تا در ایران با رهبری امام(ره) و روحانیت نهضتی علیه رژیم پهلوی دوم شکل بگیرد و در نهایت انقلاب اسلامی محصول آن باشد. این فکر و اندیشه و اثر آن یعنی نظام جمهوری اسلامی ایران تحولی شگرف و عمیق را بر دیگر مردم جهان بخصوص مسلمانان سراسر جهان از آفریقا تا آسیا به وجود آورد و این ایده را به آنان داد که اسلام صرفاً دین رهبانیت، گوشه نشینی و درون گرایی نیست و اصلاح جامعه را مقدم بر اصلاح فرد می داند و اسلام دینی سیاسی است، همانگونه که مرحوم مدرس هم قبل از آن گفته بود که «دیانت ما عین سیاست ما و سیاست ما عین دیانت ماست و ثانیاً ثابت کرد که اندیشه های اسلامی نیز بطور عملی توان اداره جامعه را داشته و حتی بهتر از جوامع اومانیستی می تواند جامعه را اداره کند.
** ایرنا: در میان متفکران و نظریهپردازان انقلاب تا چه حد به انقلاب اسلامی توجه و در مورد آن تأمل واقع شده است؟
*** میرحسینی: وقوع انقلاب اسلامی در ایران چنان غیر مترقبه و بی نظیر بود که نه تنها ذهن سیاستمداران بزرگ دنیا بلکه ذهن اندیشمندان و بزرگان جهان را نیز به خود مشغول کرد و تا سال ها تحلیل چرایی وقوع انقلاب اسلامی در ایران به عنوان ژندارم و ستون خیمه غرب در منطقه غرب آسیا آنها را درگیر کرده بود و این مساله صرفاً در ارتباط با اندیشمندان و سیاستمدارن غربی نبود، بلکه انقلاب اسلامی ذهن اندیشمندان شرقی را نیز به چالش کشید. به عنوان مثال میشل فوکو فیلسوف، تاریخدان و متفکر چپ گرای فرانسوی معتقد است که نفی رژیم پهلوی در ایران، پدیده ای بزرگ و اجتماعی است و در نظام سیاسی، این جنبش نه نظیری دارد و نه جلوه و تظاهری. فوکو در خصوص شخصیت امام(ره) نیز براین باور است که «نقش شخصیت آیت الله خمینی به افسانه پهلو می زند». فوکو همچنین معتقد بود که جز باورهای دینی هیچ عامل دیگری قدرت بسیج این چنین توده ها را نداشت، بلکه مذهب تشیع توانست با تکیه بر موضع انتفادی خود این چنین بسیج سیاسی به راه اندازد.
پروفسور برنارد لوئیس سرشناس ترین خاورشناس یهودی تبار آمریکایی عقیده داشت که «در سالهای آغازین برپایی جمهوری اسلامی، آیین اسلام، اساس اعلام شده هویت و وفاداری بود.» وی همچنین ضمن مقایسه موفقیتهای جنبشهای نوین نهضت احیای تفکر دینی در کشورهای اسلامی مانند مصر اظهار می کرد که «انقلابیون ایرانی در کشور خود چنان انقلاب فراگیری را به پیروزی رساندند که شهرت آن سر تا سر جهان اسلام را فرا گرفت». بزرگی انقلاب اسلامی به گونه ای بود که افزون بر اندیشمندان، سیاستمداران مخالف انقلاب اسلامی را نیز وادار به اعتراف به عظمت انقلاب اسلامی کرد. ریچارد نیکسون از روسای جمهور اسبق آمریکا و دوست صمیمی محمدرضا پهلوی اذعان کرد که «آن چه که انقلاب اسلامی به اثبات رسانده و به دنیا بیان کرده است، این است که اسلام شایستگی حاکمیت بر جامعه را دارد؛ زیرا که دینی آسمانی است. از این رو در کشورهای اسلامی عربی تاثیر گذاشته است و انقلاب هایی که هم اکنون در دیگر کشورهای عربی شکل گرفته اند، جز ثمره درخت انقلاب اسلامی چیز دیگری نیست».
هنری کسینجر مشاور امنیت ملی رؤسای جمهور آمریکا و از طراحان سیاست های خاورمیانه ای آمریکا در دهه ۷۰ میلادی نیز اعتراف می کند که: «آیت الله خمینی غرب را با بحران جدی برنامهریزی مواجه کرد، تصمیمات او آن چنان رعد آسا بود که مجال هر نوع تفکر و برنامهریزی را از سیاستمداران و نظریهپردازان سیاسی میگرفت. هیچ فردی نمیتوانست، تصمیمات او را از پیش حدس بزند، او با معیارهای دیگری غیر از معیارهای شناخته شده در دنیا سخن میگفت و عمل میکرد، گویی از جای دیگر الهام میگرفت، دشمنی آیت الله خمینی با غرب بر گرفته از تعالیم الهی او بود او در دشمنی خود نیز خلوص نیت داشت».
** ایرنا: رهبران و مسوولان انقلاب همیشه تأکید کردهاند که صدور انقلاب فیزیکی نیست. آیا میتوان گفت که مهمترین نماد صدور انقلاب همین تحولی است که در حوزه دینپژوهی و سیاست بهوجود آمده است؟
*** میرحسینی: من با واژه «صدور» انقلاب زیاد موافق نیستم زیرا این واژه در بطن خود نوعی حالت تهاجمی را نمایان می سازد که بیشتر آن را درباره نظام های کمونیستی مثل شوروی سابق با تشکیلاتی مثل «کمینترن» می توان تصور کرد. به نظرم واژه جذب انقلاب اسلامی در این زمینه می تواند ماهیت انقلاب را بهتر بشناساند زیرا عوامل و زمینه های پیروزی انقلاب اسلامی به گونه ای معجزه آسا بودند که مردم زیر سلطه دیگر کشورهای دارای حکومت های مستبده را به خود جذب می کرد. حکومتی که جیمی کارتر در آخرین سفر خود به ایران آنرا «جزیره ثبات» نامیده بود، مدت زمان کوتاهی نپایید که فرو پاشید و این امر را هیچکدام از استراتژیست های آمریکایی از جمله کسینجر هم نتوانستند، پیش بینی کنند و این چیزی نبود به جز تجربه جدیدی از تأثیر دین در بروز انقلاب اسلامی که لاجرم سایر ملل محروم را نیز به خود جذب کرد.
** ایرنا: اگر انقلاب اسلامی ویژگیهای فراملی نداشت و در قالب ملی تعریف میشد، چه زمینهها و پیامدهای متفاوتی داشت؟
*** میرحسینی: برخی از انقلاب ها را مانند انقلاب استقلال آمریکا و انقلاب کبیر فرانسه انقلابات فرا ملی می خوانند، بدین معنی که پیام این انقلاب ها مرزهای ملی این کشورها را در نوردیده و صرفا مردم آن کشورها مصداق پیام آن انقلاب ها نبودند مثل اعلامیه حقوق بشر و شهروند فرانسه در ۱۷۸۹ میلادی که سند بسیاری از انقلابات آزادی خواهانه دیگر در دنیا قرار گرفت. اگر نگاهی منصفانه و موشکافانه به انقلاب اسلامی و مؤلفه های آن داشته باشیم، خواهیم دید که با توجه به بنا شدن نظام جمهوری اسلامی بر پایه های اندیشه اسلامی که به جای «منافع ملی» بحث «امت واحده» را مطرح می سازند، مخاطب انقلاب اسلامی نیز مسلماً تنها مردم کشور ایران نبوده و تمام مسلمانان و حتی تمام غیر مسلمانان زیر ستم جهان را شامل می شود و به همین دلیل نیز است که انقلاب اسلامی محصور در مرزهای ملی ایران نماند و در همه گیتی طرفداران خود را جذب کرد و نظام اسلامی نیز در حد مقدورات خود وظیفه خود می داند تا از آنها حمایت نماید و این فراملی بودن انقلاب اسلامی است که کشورهای سلطه گر و کشورهای دارای نظام های غیردموکراتیک را می ترساند و آنها را وادار می سازد تا برای جلوگیری از رسوخ امواج انقلاب اسلامی دست به خرید میلیاردها دلار سلاح بزنند.
** ایرنا: اینکه امام(ره) فرمودند میزان رای ملت هست، جایگاه مردم در نظام اسلامی را تبیین کنید و میزان مشارکت مردم در انتخابات چه تاثیری در اقتدار کشور و قدرت چانه زنی سیاسی دارد؟
*** میرحسینی: ثبات حکومت ها و رضایت عموم زمانی تحقق می یابد که حکومت متعلق به خود مردم و حاکمان، برگزیده آنان باشند. جمهوری اسلامی ایران از لحاظ ساختاری از ۲ مؤلفه اسلامیت و جمهوریت تشکیل یافته است و این بدان معناست که مردم در مقام پذیرش و تشکیل حکومت، تداوم و کارآمدی آن به عنوان منبع قدرت، جایگاه اساسی و غیرقابل انکاری را دارند. در طول ۴۲ سالی که از عمر انقلاب اسلامی می گذرد، بارها افرادی پیدا شدند که یا از روی عمد و با نقشه قبلی یا از روی جهالت و ناآگاهی یا به خیال خود برای خدمت به انقلاب در صدد برآمدند تا اصل جمهوریت را نفی یا کم رنگ نمایند اما خوشبختانه چه در زمان امام(ره) و چه در زمان هدایت رهبر معظم انقلاب اسلامی قاطعانه با این موضوع برخورد شده و این امر نشان می دهد که اسلامیت نظام بدون جمهوریت معنا و مفهوم ندارد و برگزاری ده ها انتخابات از ریاست جمهوری و نمایندگی مجلس گرفته تا انتخابات شوراها همه و همه از این حکایت دارد که اصل رکین جمهوریت همواره چراغ راه انقلاب اسلامی در عبور از معبرهای پر سنگلاخ ۴۲ ساله گذشته انقلاب اسلامی بوده است. از طرف دیگر مشارکت مردم رکن جمهوریت نظام را تقویت کرده و برای نظام و کشور اقتدار آفرین است و هر قدر مشارکت بالاتر باشد، نشانه پشتوانه مردمی نظام بوده و طمع کشورهای سلطه گر را برای دست اندازی بر کشور کمتر و آینده نظام را بیمه خواهد کرد.
برچسبها پیروزی انقلاب اسلامی ایران انقلاب اسلامی ایران جمهوری اسلامی ایران فرانسه خاورمیانه ایالات متحده آمریکا امام خمینی جیمی کارتر دهه فجرمنبع: ایرنا
کلیدواژه: پیروزی انقلاب اسلامی ایران انقلاب اسلامی ایران جمهوری اسلامی ایران پیروزی انقلاب اسلامی ایران انقلاب اسلامی ایران جمهوری اسلامی ایران فرانسه خاورمیانه ایالات متحده آمریکا امام خمینی جیمی کارتر دهه فجر اخبار کنکور پیروزی انقلاب اسلامی انقلاب اسلامی انقلاب اسلامی جمهوری اسلامی اسلامی ایران امام خمینی اسلامی نیز رهبری امام انقلاب ها امام ره
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۶۶۷۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
لزوم تشکیل یک نهاد برای تأیید صلاحیت سخنرانان/ چالش ارز؛ همه منتظر اقدام و عمل دولت
شهردار تهران از امکان پیشبینی وقوع زلزله تا ۲۰ ثانیه قبل از وقوع آن خبر داده است.
سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابهلای اخبار و اتفاقات کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیلها و پیشینههایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم میگذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.
***
بازار سخنرانان انحرافی با این اقدام کساد میشود
لزوم تشکیل یک نهاد برای تأیید صلاحیت سخنرانان
آیتا... علی نظری منفرد، از استادان حوزه علمیه قم طی سخنانی در مراسم رونمایی از کتاب "شرح حال خطبای نامی ایران از معاصر تا نیمه دوم صفویه" با بیان این که در برخی روایات دینی هست که هم خطیب و هم کلمات او را روز قیامت می آورند و مورد حساب قرار می دهند، گفت: متأسفانه امروز سطح منبر بسیار پایین آمده و بعضاً سخنرانان مطالبی را بیان می کنند که در هیچ کتابی نیست و این مطالب خلاف واقع را بارها مطرح می کنند.
به گزارش شفقنا، او میافزاید: متأسفانه از وضع منبر برخی مجالس و آقایان ناراحت هستیم و نمی دانیم چه کنیم؛ متأسفانه یک عده هم تشویق می کنند که برخی از این به اصطلاح سخنرانان این حرف های بی اساس را بزنند.
آیتا... نظری منفرد همچنین تصریح میکند: به نظرم اگر بشود، معهدی در درون حوزه علمیه با حضور علمای مورد تأیید مراجع تقلید تشکیل شود که شایستگان منبر را تشخیص دهند و به نوعی صلاحیت خطیب بودن ایشان را تأیید کنند.
این استاد حوزه علمیه قم گفته است: باید خطبا و سخنرانان مذهبی، جایی برای تأیید خود داشته باشند تا حرف هایی که برای مردم می زنند درست باشد.[۱]
*پیشنهاد راهگشا و مدقّانه آیتا... نظری منفرد؛ رویدادی است که در صورت تحقق؛ آثارش فیالفور نمایان خواهد شد و مردم و جامعه شهد تبلیغ اصولی، سخنان حکیمانه و حضور شایستگان بر منابر را خیلی زود خواهند چشید.
خاصّه هماکنون که ماههای محرم و صفر را نیز در پیش داریم؛ خوب است که پیشنهاد مذکور بصورت ویژه در دستور کار حوزه و البته نهادهای ناظر و امین کشور قرار گیرد تا یکبار برای همیشه پرونده سخنرانان سطحی، استاد ندیدهها و افراد کذّاب و مریدپرور بسته شود.
پر واضح است که پیشنهاد مذکور را باید در حیطههای سیاست و غیره نیز پیادهسازی کرد و هیئتهایی رسمی و اعطاکننده مجوز را برای تشخیص سخنرانان متخصص و متشخص تشکیل داد.
بایستی متوجه این خطر بود که در صورت عمل نکردن به پیشنهاد و هشدار آیتا... منفرد؛ رویدادهای تلخ صدر اسلام از قبیل "بالا رفتن بوزینگان از منابر جامعه" رخ خواهد داد و البته ثمرات آن هم غیر قابل اجتناب است.
پر واضح است که هماکنون و در همین کشور بعضا سخنرانانی را میشناسیم که روی منبر و بصورت علنی مدعی شنیدن پیغام امام زمان(عج) شدهاند، به راحتی آب خوردن با فحش حرفشان را میزنند، جماعتی که یکیشان با خبر مرگ پسرش از مردم اشک میگیرد، دیگری از منبرهای پررونقش در مشهد و تهران برای مردمان روستا میگوید و آن دیگری هم میگوید اگر میدانستم پامنبریهایم اینقدر کم است دعوت این هیئت را نمیپذیرفتم!
در این زمینه حرف و هشدار زیاد است و باید تأکید کرد که راه حل، صرفا و فقط از همان مسیری میگذرد که آیتا... نظری منفرد پیشنهاد دادهاند.
تشکیل یک واحد گزینش برای اعطای صلاحیت به سخنرانان و خطبا در حوزههای مختلف از نان شب هم واجبتر است.
***
چالش ارز؛ همه منتظر اقدام و عمل دولت
مهدی عسگری، نماینده مجلس و نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن در بخشی از یک مصاحبه با خبرگزاری ایلنا پیرامون چالشهای بازار ارز با بیان اینکه دچار بیسیاستی هستیم، گفته است: باید بپذیریم که ما در جنگ ارزی هستیم و باید وارد اقدامات جدی برای کنترل بازار غیر رسمی و در واقع مدیریت تقاضای ارز شویم یعنی باید برای این مساله مدیریت و چاره داشته باشیم که تقاضای ارز در کشور مدیریت شود و عرضه ارز هم متناسب با نیازهای اصلی تنظیم شود نه اینکه بدون اولویت بندی این کار صورت گیرد.
او میافزاید: در واقع دولت الان در مواجهه با این کلانمتغیر (یعنی دلار)، دارد تلاش میکند تا موضوعات و متغیرهای مختلفی را که به تبعیت از دلار خودشان را تنظیم میکنند مدیریت کند غافل از اینکه تا وقتی که برای کلانمتغیر اصلی یعنی دلار تدبیر نشود، آن تدابیر خرد و فرعی هم به نتیجه نمیرسد. دولت باید با یک اراده جدی و تصمیم بزرگ بازار ارز را تحت کنترل و در دست بگیرد تا سایر متغیرهای دست پایینتر در اقتصاد کشور قابل مدیریت شود.[۲]
*امر محرز آنست که سیاستهای دولت در قبال مسئله ارز آنطور که باید پاسخگو نبوده و اقتصاد ایران با مشکلات بزرگی در این زمینه مواجه شده است.
بخش کمتر گفته شده این ماجرا نیز آن است که مبحث دلار به دلیل کشش تورمی؛ سبب تأثیرگذاری بر قیمت سایر کالاها و خدمات نیز میشود. تأثیری که البته به دلیل نبود نظارت کارای دولت بر بازار؛ موجب تشدید آسیبهای اقتصادی و فشار بر معیشت مردم میشود.
به هر روی انتظار مردم و نمایندگان مجلس آنست که دولت به صورت جدی و فوری؛ سیاستهای درست اقتصادی را در دستور کار خود قرار دهد تا این مسئله مرتفع شود.
***
امکان هشدار زلزله در تهران قبل از وقوع
علیرضا زاکانی، شهردار تهران به تازگی طی سخنانی در آیین افتتاح نهمین کنفرانس بینالمللی زلزله، ۴ مقوله فرونشست زمین، زلزله، سیل و طوفان را مخاطراتِ در دستور کار شهرداری پایتخت عنوان کرد و گفت: زلزله پدیدهای است که نیاز به همافزایی با سایر دستگاهها دارد و با مسوولیتی که وزیر کشور در این زمینه بر عهده گرفته امکان همافزایی میان نهادهای مرتبط فراهم شده است.
به گزارش ایرنا، وی توسعه شبکه شتابنگاری برای برآورد میزان خسارت پس از وقوع زلزله را از دیگر اقدامات برای پایش زلزله در تهران عنوان کرد و یادآور شد: در گذشته کشور ژاپن، چهار دستگاه شتابنگاری در تهران نصب کرده بود که به دلیل فرسودگی نیاز به تعویض داشتند و با اقداماتی که انجام شد، ۲۶ دستگاه شتابنگاری تحویل ما شده است.
زاکانی با بیان اینکه علاوه بر آن ۵۰ سامانه شتابنگاری هم در اطراف تهران نصب شده است، اضافه کرد: با سامانههای نصب شده، میتوانیم هشدار سریع در ۱۵ تا ۲۰ ثانیه اول داشته باشیم.[۳]
*اعلام پیشبینی زلزله تا ۲۰ ثانیه قبل از وقوع در حالی است که شهردار قبلی تهران (پیروز حناچی)، در سال ۱۴۰۱ این زمان را حدود ۱ دقیقه اعلام کرده بود. [۴]
به هر روی این خبر مسرّتبخش (هشدار سریع زلزله قبل از وقوع) اولا باید در اهتمامی مجدّانه و دانشی بهبود یابد و زمان آن بیشتر شود.
ثانیا و مهمتر از گزینه اول باید در قبال هر ثانیه از این رخداد شاهد برنامهریزیهای کلان شهری، برگزاری مانور و اطلاعرسانی عمومی باشیم و نهادهای مسئول و مردم بدانند که در صورت هشدار سامانهها باید چکار کنند تا سطح آسیبها کمتر شود.
***
۱_ https://fa.shafaqna.com/?p=۱۷۹۱۷۶۱
۲_ https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-۱۴۷۶۷۳۶
۳_ https://irna.ir/xjQvcJ
۴_ mshrgh.ir/۱۴۷۳۵۲۴